پشت پرده گفتگو های ژنو
فرامرز دادرس فرامرز دادرس

در نخستین روز ماه اکتبر 2009، نشستی میان نمایندگان جمهوری اسلامی و گروه (5+1) در ژنو برگزار شد، تا به بررسی پرونده اتمی جمهوری اسلامی پرداخته شود. هر دو طرف زمینه سازی هایی انجام دادند تا بتوانند حریف خود را پیش از انجام گفتگو ها در ژنو خلع سلاح نمایند.

یک روز پیش از آغاز نشست، بخشی از یک گزارش محرمانه ! در سه صفحه که از سوی دایره امور استراتژی و امنیت و خلع سلاح فرانسه (ASD) ، برای نشست وزیران گروه (5+1) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ 23 سپتامبر در نیویورک  تهیه شده بود، در یک تارنمای اینترنتی فرانسوی زیر نام «هدیه اتمی پاریس به ایران»  انتشار یافت.(1)

این تارنما روشن نکرد که چگونه این گزارش محرمانه را یک روز پیش از آغاز گفتگو های ژنو به دست آورده و منتشر کرده است. این گزارش محرمانه درتاریخ 14 سپتامبر، ده روز پیش از سخنرانی احمدی نژاد در نیویورک، آماده شده بود

 

شعبده بازی در نیویورک

هنگامی که دوهماورد ناچار به نشستن بر سر میز مذاکره می شوند، هر یک تلاش می کند تا با تکیه بر نقاط ضعف  دیگری، با دستی پر، و از جایگاه قدرت  گفتگو ها را پیش ببرد، تا بتواند به بخش بزرگی از هدف های خود دست یابد.

از هنگام سفر محمود احمدی نژاد برای شرکت در شصت و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تاکنون، رویداد های پیش بینی نشده ای رخ داد.

روز دوشنبه 21 سپتامبر سه روز پیش از سخنرانی احمدی نژاد در سازمان ملل، جمهوری اسلامی در یادداشتی به آژانس بین المللی انرژی اتمی، از وجود دومین تاًسیسات غنی سازی اورانیوم  در نزدیکی شهر قم پرده برداشت.

روزنامه آمریکایی « لس آنجلس تایمز» گزارش داد که سازمان های اطلاعاتی آمریکا از سال 2006، این مرکز را شناسایی کرده بودند و آن را زیر نظر داشتند. این روزنامه افزود، جرج بوش رییس جمهور پیشین آمریکا، هنگام رد و بدل شدن قدرت، جانشین اش باراک اوباما را از بودن چنین مرکزی آگاه نموده است.

" مارک فیدریکر " سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که سازمان او از وجود این پایگاه آگاه بوده است، و افشای این راز از سوی برخی کشور ها و تاًیید آن از سوی تهران در هنگامی که احمدی نژاد در آمریکا به سر می برد، نشان از برنامه ریزی هایی در پیوند با آغاز گفتگو های (5+1) در ژنو می باشد.

شنیده شد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، در نظر داشته هنگام  سخنرانی خود در روز پنجشنبه24 سپتامبر، چند ساعت پیش از سخنرانی احمدی نژاد از تریبون سازمان ملل از این راز پرده بردارد، و توان اطلاعاتی کشورخود را به رخ جمهوری اسلامی و دیگران بکشد. روشن نشد که آیا آمریکایی ها هم پیمانان خود، گروه (5+1) را در این چهار سال با خبر ساخته بودند یا نه! و چگونه جمهوری اسلامی از این برنامه آمریکایی ها پیشاپیش آگاه شده بود، وتوانست یکی از برگ های برنده آنان را در نشست سازمان ملل و گفتگو های ژنو بسوزاند؟.

جمهوری اسلامی توانسته است در سی سال گذشته با هزینه های گزاف، هواخواهانی برای رژیم خود درآمریکا سازما ن دهد. چند هفته پیش از آن حسن نمازی، سرمایه دار ایرانی تباری که گفته می شد از لابی های جمهوری اسلامی در آمریکا می باشد، از سوی مقام های دادگستری آمریکا به دلیل کلاهبرداری در گرفتن یک وام بانکی، بازداشت گردید. او پیوند های بسیار نزدیکی با مقام های آمریکایی داشت.

یکشنبه 27 سپتامبر، به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا به نقل از سپاه نيوز، دریک رزمایش موشکی، سپاه پاسداران موشکهای دور برد " قدر 1" که نوع بهینه سازی شده " شهاب 3" می باشد و موشک سجیل را که با سوخت جامد کار می کند پرتاب کرد. هدف جمهوری اسلامی  از این موشک پرانی، نمایش قدرت خود پیش از آغاز گفتگو های ژنو بود.

 

سرد و گرم شدن آمریکایی ها

احمدی نژاد درشرایطی به نیویورک پا گذاشت، که سه ماه پیش از آن تظاهرات مردم ایران علیه او درشهر های ایران با خشونت هر چه بیشتر سرکوب شده بود. رسانه های خارجی گزارش های شکنجه و تجاوز به بازداشت شدگان را در جهان بگونه گسترده ای پخش کرده بودند. در این راه، رادیو تلویزیون ها و رسانه های چاپی و اینترنتی آمریکایی نقش حیاتی داشتند. احمدی نژاد سال گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود در دانشگاه کلمبیا، وجود هم جنس گرایان را در ایران انکار کرده بود. یک سال پس از این سخنان، نیروهای انتظامی و امنیتی رژیم اسلامی به مخالفان مرد نیز تجاوز جنسی کردند!.

هزاران ایرانی مخالف رژیم، خود را برای تظاهرات علیه جمهوری اسلامی به نیویورک رساندند. ظاهراً احمدی نژاد و همراهانش بی خانمان مانده بودند!  بی شک به لطف وزارت خارجه آمریکا در هتل ها جای داده شدند.

صدای امریکا و بی بی سی انگلستان، از کنار این تظاهرات چند هزار نفره مخالفان جمهوری اسلامی گذشتند و آن را کوچک شمردند. چیزی که خرسندی حکومت اسلامی را بدنبال داشت. آمریکا و انگلیس با این کار نشان دادند که قادر به کنترل مخالفان جمهوری اسلامی می باشند.

آمریکا در پایان گردهمایی سازمان ملل، به منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ، اجازه سفر به واشنگتن را داد. بهانه سفر یک مقام رسمی و بلند پایه حکومت اسلامی پس از سی سال قطع رابطه با شیطان بزرگ، بازدید از دفتر حفظ منافع جمهوری اسلامی در پایتخت امریکا بود!.

 

باجگیری در تلویزیون!

روز پیش از سفر احمدی نژاد به نیویورک، او با خبرنگار شبکه دوم تلویزیون فرانسه گفتگویی انجام داد. هنگامی که خبر نگار فرانسوی در باره کلوتید رایس، دختر جوان فرانسوی و بازداشت او در ایران سخن گفت، احمدی نژاد در پاسخ خبرنگار فرانسوی، که جمهوری اسلامی را به دلیل پرونده سازی برای دختر جوان فرانسوی به باجگیری متهم کرد گفت:« ما راه های بهتری برای باجگیری می شناسیم!».

احمدی نژاد پیشنهاد معامله بر سر آزادی زندانیان دو کشوررا به فرانسه داد. هدف احمدی نژاد از این معامله! بیشتررهایی مجید کاکاوند، ایرانی جوانی است که از 20 مارس گذشته در فرودگاه پاریس از سوی پلیس مرزی فرانسه در برابر چشمان همسرش دستبند زده و دستگیر شد. این دستگیری  و درخواست استرداد او به آمریکا از سوی  دادگاهی در کالیفرنیا انجام گرفته است.

گفته می شود که مجید کاکاوند مهندس برق در وزارت نفت جمهوری اسلامی است، و همسرش نیز مهندس کامپیوتر در مخابرات ایران می باشد. آن ها  می خواستند نوروز را در پاریس جشن بگیرند.

کاکاوند از سوی مقام های دادگستری آمریکا متهم به خرید و فرستادن ابزارهای الکترونیکی به ایران می باشد. این مقاومت های الکترونیکی در ساخت مواد هسته ای کاربرد دارد ودر فهرست تحریم های دولت امریکا علیه ایران می باشد.

گفته می شود که مجید کاکاوند هرگز پایش به آمریکا نرسیده است، او متهم است که زیر نام شرکتی که در اندونزی به ثبت رسیده است، توانسته این ابزار ها  را از راه اینتر نت خریداری نماید. جمهوری اسلامی و فرانسه درباره مجید کاکاوند پرگویی نمی کنند!. فرانسه ناچار شده که به درخواست آمریکا مبنی بر دستگیری کاکاوند گردن نهد، و از سوی دیگر در پی آزادی کلوتید رایس گروگان فرانسوی در ایران می باشد.

علی وکیلی راد، یکی از قاتلین شاپور بختیار که در سویس دستگیر ودر فرانسه محاکمه و زندان بسر می برد، از نظر جمهوری اسلامی ارزشی برا ی معامله ندارد. وکیلی راد، دوران محکومیتش را گذرانده و روی دست فرانسوی ها مانده است. او بر پایه قوانین فرانسه در ماه هایی که در پیش است، آزاد و به ایران بازگردانده خواهد شد. (2)

احمدی نژاد در گفتگوی خود با خبرنگار شبکه دوم تلویزیون فرانسه گفت: « ما هم زندانیانی در زندان های فرانسه داریم و ...» او پس از هیجده سال که از کشته شدن شاپور بختیار می گذرد، برای نخستین بار علاقه جمهوری اسلامی را به سرنوشت یکی از آدم کشان که در زندان فرانسه بسر می برد نشان داد!

 

نقش فرانسوی ها

فرانسوا نیکولو، سفیر پیشین فرانسه در ایران ) 2005-2001) ، در مقاله ای در روزنامه فرانسوی لوموند که در سی ام سپتامبر به چاپ رسید، نگرش خود را در باره پرونده هسته ای و گفتگوی دیپلماتیک با ایران ابراز داشت. (3) او با اشاره به سخن نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه که گفته بود ایرانی ها در خور رهبرانی بهتر از رهبران کنونی خود هستند، گفت همین سخن را در باره ی بسیاری ازملت های منطقه خاورمیانه مانند مصری ها، سوری ها، فلسطینی ها و اسرائیلی ها نیز می توان گفت. او افزود ما نمی دانیم رهبران ایران تحول پذیر هستند یا نه.

نیکولو نوشت ما نباید خود را درسطح پرخاش های لفظی که سخت مورد پسند طرف ایرانی می باشد درگیر کنیم. این نقش خارجی ها نیست. این را به خود ایرانیان واگذار کنیم! در این کار کسی نمی تواند جای آنان را بگیرد.

این نظریه نیکولو نشان ازاین دارد که بیگانگان تنها بفکر منافع اقتصادی خود در ایران هستند، ودیگر مسائلی را که میان حکومت اسلامی و مردم ایران می گذرد به خود آنان واگذار می کنند!. بی شک این خواسته دیرین جمهوری اسلامی است، ویکی از شرایط این حکومت در گفتگوهایش  با دولت های بیگانه می باشد.

 

تقسیم لحاف ملا !

فرانسوا نیکولو، خطر تأسیسات غنی سازی در قم را چندان بزرگ نمی داند. چون تا سال 2010 یا 2011 عملیاتی نخواهد شد و نمی تواند از چشم بازرسان پنهان بماند. اواشاره به سخنان رئیس موساد، سازمان اطلاعاتی اسرائیل کرد  که گفته است، ایران نمی تواند تا قبل از 2014 به سلاح اتمی دست پیدا کند.

به نظر فرانسوا نیکولو، پیشنهاد خرید بیست در صد اورانیوم از آمریکا برای یک نیروگاه اتمی آزمایشی در تهران می تواند گره گشای گفتگو ها باشد. او یادآور شد که این راکتوردر سال 1970 از سوی آمریکایی ها  به ایران فروخته شده است، و از اورانیومی که در آن بکار می رود  نمی توان در راستای هدف های نظامی بهره برداری کرد. او از هشتاد در صد دیگر اورانیوم مورد نیاز ایران گفتگویی نکرد!.

کامیل گراند، مدیر بنیاد پژوهش های استراتژیک فرانسه ، یک روز پیش از آغاز مذاکرات جمهوری اسلامی و گروه (5+1)  در ژنو در یک گفتگوبا روزنامه فرانسوی لوموند،(4) در تاریخ سی ام سپتامبر گفت:« ما می دانیم که ایران از طریق پاکستان و به کمک شبکه عبدالقدیر خان به (سانتریفیوژ) دستگاه های غنی سازی اورانیوم دست یافته است. هم اکنون ایران هشت هزار دستگاه در نطنز دارد و از این پس باید سه هزار دستگاه در مرکز غنی سازی قم را  به حساب آورد.

او افزود: « ما می دانیم  که انگلیس ها برنامه اتمی خود را با شانزده دستگاه آغاز کردند. هم اکنون ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده دارد و می تواند در سالی که در پیش است به بمب اتمی دست یابد.»

کامیل گراند می گوید، نیروگاه بوشهر که به دست روس ها ساخته می شود به دلیل امنیتی نمی تواند از اورانیوم غنی شده در ایران استفاده کند. کامیل گراند، افزود « ما می دانیم که ایران از زمان شاه در یک برنامه گسترده اتمی گام گذاشته است که هدف پایانی آن می تواند دو جنبه  صنعتی- نظامی داشته باشد.»

کامیل گراند، می گوید:« مثل این است که من یک ماشین لباسشویی بخرم و برای تهیه پودر آن یک کارخانه پودر سازی در یک پناهگاه زیر زمینی در باغچه خود درست کنم! »

 

سرمایه گذاری ایران در غنی سازی اورانیوم

در سال 1976، ایران با پرداخت وامی یک میلیارد دلاری، در سهم فرانسوی ها در کنسرسیوم اروپایی ارودیف شریک شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی در این قرار داد نقش مهمی داشت. پیش بینی شده بود که باز پرداخت وام ایران از هنگام بهره برداری کارخانه غنی سازی در سال 1980 آغاز شود.

سهم ایران ده درصد از تولید کارخانه بود، که در آن زمان برابر یکسوم نیاز جهانی می شد. کمی پیش از سال 1980، انقلاب اسلامی در ایران رخ داد و حکومت شاه واژگون شد. تاکنون فرانسوی ها این تعهد خود را انجام نداده اند. در حقیقت فرانسه در آن زمان وظیفه غنی سازی اورانیوم برای ایران را به دوش گرفته بود.

بر پایه گزارش محرمانه وزارت امور خارجه فرانسه که در اینترنت انتشار یافت، این کشور آمادگی خود را برای از سر گیری غنی سازی اورانیوم برای ایران به آمریکایی ها اعلام کرده است!.

 

سند محرمانه وزارت امور خارجه فرانسه در سایت اینترنتی

یک تارنمای اینترنتی فرانسوی بنام (Bakchich Hebdo) روز سی ام سپتامبر2009،  بخشی از یک گزارش محرمانه ! وزارت امور خارجه فرانسه را در پیوند با مذاکرات ژنو میان جمهوری اسلامی و گروه (5+1) زیر نام «هدیه اتمی پاریس به ایران»  انتشار داد. این تارنما روشن نکرد که چگونه این گزارش محرمانه را یک روز پیش از آغاز گفتگو های ژنو به دست آورده و منتشر کرده است !.

این گزارش محرمانه درتاریخ 14 سپتامبر، ده روز پیش از سخنرانی احمدی نژاد در نیویورک، از سوی دایره امور استراتژی و امنیت و خلع سلاح (ASD) برای نشست وزیران گروه (5+1) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ 23 سپتامبر در نیویورک  تهیه شده بود:

- در این گزارش سه صفحه ای آمده است که بر پایه گزارش تاریخ 28 ماه اوت مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ، جمهوری اسلامی هم چنان به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد، و قعطنامه های سازمان ملل را زیرپا گذاشته است.

- در این گزارش آمده که  ایران دارای ذخیره ای از اورانیوم غنی شده با غلظت  پایین می باشد، که پس از دوباره غنی شدن آن ها می تواند به سلاح اتمی دست یابد.

- آژانس گزارش  داد که ایران در کنار غنی سازی اورانیوم، در زمینه موشک های بالستیک نیز فعال است و مرتباً به آزمایش هایی در این زمینه دست می زند.

- در این گزارش آمده است که راکتور پژوهشی تهران نیاز به اورانیوم غنی شده با غلظت نوزده و هفت(19.7 ) در صد دارد و اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی، واگذاری سوخت مورد نیاز به ایران را نپذیرد، این بهانه را به جمهوری اسلامی خواهد داد که بدون اجازه این آژانس به غنی سازی در این سطح بپردازد. در حال حاضر ایران توانسته است که اورانیوم را در سطح سه و نیم (3.5 ) در صد غنی کند.

- آمریکایی ها در نظر دارند به ایران پیشنهاد نمایند که هزار و دویست کیلو اورانیوم سه و نیم (3.5 ) در صد خود را به روسیه واگذار کند تا پس از غنی سازی نهایی و ساخت میله های سوخت اتمی در فرانسه به ایران باز گردانده شود ( آرژانتین و فرانسه، دو کشوری هستند که توان  ساخت میله های سوخت اتمی را دارند).

- فرانسه می گوید ما موافقت خود را با این کار به امریکایی ها اعلام داشتیم.  ایران بایستی تا پایان ماه اکتبر پاسخ روشنی دهد و اورانیوم ذخیره خود را تا پیش از پایان سال 2009 از ایران خارج کند.

- فرانسه می گوید که مایل به گفتگو هستیم ولی نمی توانیم بیش از این وقت گذرانی کنیم. باید یک برنامه زمان بندی شده با ایران پیش بینی شود. بهتر است ایران تا پایان ماه اکتبر پاسخ دهد، و دیرتر تا پایان ماه نوامبر، در غیر این صورت مجازات های بین المللی را اجرا کنیم

- فرانسه آماده ساختن سوخت اتمی برای راکتور تهران می باشد. این برنامه در شرایطی انجام خواهد شد که ایران هزار و دویست (1200) کیلو اورانیوم غنی شده خود را تا پایان ماه اکتبر یا دیرتر پایان سال جاری مسیحی به بیرون از ایران بفرستد.

در این گزارش هم چنین به موضع گیری کشور های گروه (5+1) اشاره شده است.

فرنسه، آلمان وبریتانیا در برابر جمهوری اسلامی سیاست یکسانی پیش گرفته اند. اگر گفتگو ها ی ژنو به نتیجه نرسد مجازات ها آغاز خواهد شد. در گزارش آمده است که، آمریکا در بهار گذشته یک ژست بازگشایی بسوی ایران از خود نشان داد، واکنش ایرانیان تا پایان امسال روشن خواهد شد.آمریکایی ها  بیش از ماشکیبا هستند، ولی در بررسی مجازات ها همکاری می کنند.

هر دو دولت روسیه و چین، گفتگو را ترجیح میدهند و مایل به برقراری مجازات های تازه نمی باشند. احتمال می رود که  وزیران چین و روسیه، پیش از آغاز گفتگو های ماه اکتبر در ژنو، پیشاپیش پای خود را از اقدامات آینده کنار بکشند.

 

جام زهر خامنه ای!

- در این گزارش پیش بینی شده است که احتمال آن که ایران پیشنهاد شش کشور را در زمینه برنامه های هسته ای خود در ماه اکتبر بپذیرد  بسیار کم می باشد!

- در این گزارش محرمانه آمده است: تاریخ نشان داده و ما بخوبی آگاه هستیم! که ایران نمی تواند تصمیمات استراتژیک اتخاذ کند، مگر در کنار دیوار گذاشته شود( مانند دوران خمینی و آتش بس میان ایران و عراق)!...

تارنمای فرهنگ ایران

یازدهم مهر ماه، سوم اکتبر 2009

 

 

منابع :

 

1- http://www.bakchich.info/IMG/pdf/Note-quai-iran.pdf

2- http://www.farhangiran.com/content/view/5257/78

3- http://www.lemonde.fr/opinions/article/2009/09/30/avec-l-iran-l-indignation-est-honorable-le-dialogue-est-necessaire-par-francois-nicoullaud_1247234_3232.html

4-http://www.lemonde.fr/archives/article/2009/09/30/pourquoi-la-bombe-iranienne-fait-elle-plus-peur-qu-une-autre_1247230_0.html

 


October 3rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی